De wereld van het grafisch ontwerp is constant in beweging. Er zijn vele duizenden stijlen te bedenken. Maar wat is nu echt relevant voor de grafische uitingen van jouw organisatie? Je kunt immers niet continue van stijl veranderen. Het zijn juist de subtiele veranderingen en stijlaanpassingen die bedrijfsuitingen weer eigentijds en sterk kunnen maken. In dit artikel bespreken we alle designtrends die de basis vormen voor het grafisch ontwerp in 2021.
Minimalisme
Een eerder gehoord begrip? Dat klopt, minimalisme is een onvervangbare trend van de afgelopen jaren. Binnen het minimalisme wordt ernaar gestreefd om steeds meer elementen weg te laten en een maximale “witte ruimte” te creëren.
De trend van het minimalisme zal zich zeker voortzetten, niet alleen in het grafisch ontwerp maar ook in het ontwerp van producten. Kijk maar naar een Tesla waarin het dashboard zo simpel en overzichtelijk is gemaakt. Minimalisme is zo diep doorgedrongen binnen alle gebieden dat het bijna een automatisme is geworden. Daarom is het motto voor 2021: “Wij zijn minimalistisch”.
Bron: FST website, websiteontwerp en bouw door Emogy
Gepersonaliseerde lettertypen
Is de tekst een detail binnen het grafisch ontwerp? Dat is zeker niet het geval. Tekst en lettertypes maken een essentieel onderdeel uit van de visuele ervaring. Dit geld voor veel communicatie zoals websites, advertenties en brochures. Door de toepassing van het juiste lettertype is er meer aandacht voor de tekst en wordt de informatie beter overgebracht. Maar de grote vraag is: welke lettertypen is geschikt voor jouw communicatie?
De laatste jaren worden vetgedrukte lettertypes steeds vaker toegepast, omdat deze meer aandacht vestigen op de tekst zelf. Tegelijkertijd worden er vanuit het minimalisme steeds minder gebruikt gemaakt van lettertypes die onder een hoek staan of die een schreef bevatten.
Natuurlijk heeft niet ieder bedrijf de mogelijkheid om een eigen lettertype te laten ontwikkelen. Maar met de nieuwe technieken is het wel mogelijk om je website te personaliseren met een stijlvol en passend lettertype. Dit kun je onder andere doen met de grote set fonts die Google kosteloos beschikbaar stelt.
Aanraders zijn: Roboto, Open Sans en Zona Pro.
Bron: IC website , websiteontwerp en bouw Emogy, font: Open sans
Kleuren
Het tweede element wat kracht geeft aan een grafisch ontwerp, is kleur. Ontwerpers en merken richten zich veel minder op felle kleuren. 2020 was het jaar van de kleur “neo mint” waarbij ook de overige pastelkleuren veelvuldig werden toegepast.
In 2021 is er meer vrijheid voor kleurafstemming en het gebruik van gedimde kleuren. Wat betekent het? Geen aanpassingen meer in helderheid en contrast. Zwart en wit worden aan het palet toegevoegd om het uiterlijk van de kleur te maximaliseren.
Niet het gehele ontwerp wordt in één kleur uitgevoerd. Er moeten combinaties worden gemaakt om het visueel sterker te maken. De beste combinatie is natuurlijk zwart en wit, welke de ruggengraat vormen voor de meeste Apple-presentaties. Neem je deze stijl over of ga je voor andere kleuren? De onderstaande combinaties kwamen veelvuldig voor in websites die als beste werden gewaardeerd op Awwwards.
- zwart en limoen;
- roze en geheim mos;
- zwart en rood scharlaken;
- zacht groen en wit.
- zeeblauw en munt;
- mosterd en beige;
Kleurverlopen
Voor elke kleur zijn er honderden tinten. Verlopen zijn een trend in het grafisch ontwerp van de afgelopen drie jaar. Zoals uit commentaren van experts blijkt, is niemand van plan deze trend te vergeten.
Waarom zijn verlopen zo populair? Ten eerste bieden ze meer ruimte voor creativiteit. Ten tweede sluit het goed aan bij het minimalisme, waarbij er toch een designgevoel wordt gecreëerd met minimale elementen. Ten derde zorgt het verloop voor een gevoel van beweging. Dit is een analoog van motion design, maar zonder animatie.
Een paar tips voor het maken van verlopen:
- Kies kleuren die aansluiten bij en bepaald element van de pagina of het product. Gebruik eventueel Adobe Color Wheel ter inspiratie of toetsing.
- Gebruik kleuren uit de natuur. Bij het zien van deze kleuren, zal het bij de gebruiker meer beleving creëren.
Vloeibare vormen
Websites en communicatie bevatten steeds meer vloeibare vormen. Dit is niet alleen merkbaar in het grafisch ontwerp. Ook bij auto’s zijn alle overgangen soepel (behalve bij Tesla Cybertruck, maar dat is een ander verhaal).
Harde rechte randen zijn een overblijfsel uit het verleden. Ze symboliseren eentonigheid. Tegelijkertijd impliceren vloeibare vormen creativiteit waarbij ze het effect van beweging creëren.
Overlap van elementen
Als je de ene afbeelding over de andere legt, kan dit de waarneming en leesbaarheid negatief beïnvloeden. Maar het juiste gebruik van overlappingen maakt de inhoud effectiever. Het creëert extra diepte en vangt de gebruiker visueel en motiveert hem om de afbeelding en teksten in meer detail te bekijken.
Het overlay-effect kan door de ontwerper op meerder manieren worden toegepast. Zoals:
- Maak elementen doorschijnend voor de verbinding met andere afbeeldingen;
- Overlap letters die kleur gebruiken;
- Combineer foto’s en tekeningen voor een extra diepte effect
Bron: Primix website, websiteontwerp en bouw Emogy
Datavisualisatie
Big Data is een onderdeel van onze maatschappij geworden. Machines en apparatuur verwerken grote hoeveelheden data en gebruik artificiële intelligentie.
Hoe geven wij deze dataprocesen weer? Het zijn schema’s en animaties die hier de oplossing bieden. Schema’s kunnen informatie bevatten over onderlinge relatie van componenten die anders in grote hoeveelheden tekst moeten worden beschreven. In 2021 zal het gebruik van deze schema’s vaker worden ingezet om complexe informatie overzichtelijk te maken.
Bron: CyberTwice website website bouw Emogy
Een krachtig en bij-de-tijds grafisch ontwerp voor uw organisatie?
Wilt u zien hoe de designtrends 2021 kunnen worden toegepast in uw communicatie? Maak een afspraak met Emogy voor een brainstormsessie of laat uw gehele huisstijl updaten.