E-mailmarketing is nog steeds een belangrijk medium binnen je marketingstrategie. Het is relatief goedkoop, effectief en biedt meetbaar resultaten. Het omvat verschillende vormen, zoals: een periodieke nieuwsbrief, reviewmail of productaanbeveling. In dit blogartikel lichten we de voordelen van e-mailmarketing toe en de software die wij aanraden.
De voordelen van B2B e-mailmarketing
- Relatief goedkoop
E-mailmarketing is een laagdrempelig middel om contact met je klanten te onderhouden, en er is genoeg gratis software voor.
- Funnels bouwen
Met de juiste software kun je een nieuwsbrief op een bepaald moment versturen, een herinneringsmail sturen als de ontvanger de eerste mail niet heeft geopend, of de mail met een download automatisch verzenden zodra een geïnteresseerde je formulier heeft ingevuld.
- Doelgroepsegmenten apart benaderen
Als jouw organisatie meerdere doelgroepen heeft, kun je ze binnen jouw e-mail campagne apart benaderen. Voorbeeld: als je wereldwijd machines verkoopt, kun je je dealernetwerk een andere mailing sturen dan je klanten. Door daarnaast klanten per marktsegment een specifieke mailing te sturen, vergroot je de kans op meer conversies.
- Autoresponder
Een autoresponder is een script dat op een mailserver zorgt voor het automatisch beantwoorden van binnenkomende e-mail, met een van tevoren opgestelde tekst. Het stelt je in staat om direct te reageren op de acties en behoeften van je potentiële klanten, wat in het bedrijfsleven van cruciaal belang is. Met een autoresponder kun je dus direct relevante informatie verstrekken bij specifieke handelingen, zoals het invullen van een contactformulier of het downloaden van een whitepaper. - Goed meetbare resultaten
De juiste e-mailmarketing software bieden uitgebreide analyse- en rapportagemogelijkheden. Je kunt zien hoeveel mensen de e-mail geopend hebben, wie zich afgemeld heeft, de URL’s waar het meest op geklikt is voor deze campagne en nog veel meer. Zo kun je de prestaties nauwlettend meten en optimaliseren. - Versterking van merkimago
Met een uitgedacht ontwerp wat past bij de huisstijl van jouw organisatie wek je vertrouwen op bij de potentiële klant. Mail niet te vaak maar zorg dat je met een zekere regelmaat zichtbaar bent via de mail.
De beste e-mailcampagnes software
- Mailchimp
Misschien wel het meest bekende platform is Mailchimp. Het is zo populair omdat je met het gratis abonnement al veel kunt. Mailchimp biedt ook een reeks integraties aan met andere marketingtools. Wij raden dit platform aan om als B2B bedrijf mee te beginnen.
- MailerLite
MailerLite biedt een intuïtieve drag-and-drop editor, geavanceerde segmentatie en automatiseringsopties. Voor een klein bedrag per maand kun je onder andere onbeperkt sjablonen maken en automatisch e-mails verzenden.
- Brevo
De focus van dit software ligt op transactionele e-mails en nieuwsbrieven. Het is een CRM-platform want je kunt ook gebruik maken van een WhatsApp of SMS campagne.
- Benchmark Email
Dit programma biedt veel design-mogelijkheden aan voor aankondigingen, promotie, nieuwsletters en meer.
- Sender
Sender is zeer gebruiksvriendelijk en biedt automatiseringsmogelijkheden aan. Je kunt zelfs pop-ups met dit programma maken.
Elk van deze softwareoplossingen heeft een gratis versie beschikbaar. Maar je kunt ook een betaalde versie kiezen voor meer geavanceerde functies en grotere verzendlimieten. Afhankelijk van jouw behoeften kun je hier een keuze in maken.
Het versterken van jouw B2B-relaties via e-mailmarketing
Samengevat blijft e-mailmarketing een onmisbare component van je direct marketing strategie, gekenmerkt door zijn kosteneffectiviteit en doeltreffendheid. Het biedt diverse vormen van communicatie, zoals nieuwsbrieven, reviewmails en productaanbevelingen. Meer weten over hoe je jouw B2B-relaties versterkt? Neem contact met ons op via de button aan de rechterkant van de pagina.