concent-mode-v2
In de Verenigde Staten wordt generatieve AI al geïntegreerd in de zoekresultaten van Google. Deze functie, bekend als 'AI Overview,' zal naar verwachting eind dit jaar ook in Nederland beschikbaar zijn. In dit artikel vertellen we je alles wat je hierover moet weten.
 

Wat is Google AI overview?

Google AI Overview is een door Gemini gegenereerde samenvatting van zoekresultaten die bovenaan de zoekresultatenpagina (SERP) verschijnt. Deze overzichten combineren informatie uit verschillende bronnen om gebruikers snel een helder beeld te geven van hun zoekopdracht. Bekijk de video hieronder voor een impressie van de mogelijkheden.

 

 
Met deze nieuwe functie wil Google voorkomen dat gebruikers naar andere AI-tools, zoals ChatGPT, overstappen. Het doel is om gebruikers langer op het Google-platform te houden en de constante stroom van bezoekers niet alleen te behouden, maar ook verder te
laten groeien.

 

 

Google gemini voorbeeld

Wat zijn de voordelen van Google AI overview?

Als je op zoek bent naar een technische oplossing, zou een vraag kunnen zijn: “Wat is beter voor een lichtgewicht aandrijfas die onderbroken belast wordt: nylon of aluminium?” Normaal gesproken zou je zo’n vraag in kleinere delen opsplitsen, door de enorme hoeveelheid beschikbare informatie zoeken en vervolgens zelf de antwoorden samenvoegen. Met generatieve AI kan de zoekmachine dit werk al voor je doen. Daarnaast kun je vervolgvragen stellen, zoals: “Hoe lang en dik moet de aandrijfas worden?” Door hierop te klikken, kom je in een nieuwe chatmodus waarin je verdere vragen kunt stellen en meer kunt ontdekken over het onderwerp dat je onderzoekt.

Hoe AI de toekomst van online winkelen verandert

Ook online shoppen zal er anders uit komen te zien. Bij het zoeken naar een product krijg je een overzicht van belangrijke factoren om rekening mee te houden en producten die aan je criteria voldoen. Je ziet ook productbeschrijvingen met relevante actuele beoordelingen, prijzen en productafbeeldingen.

De toekomst van Google Ads: blijven ze bestaan?

Maak je geen zorgen over geplaatste Google Ads. In deze nieuwe ervaring met generatieve zoekresultaten zullen advertenties blijven verschijnen in speciale advertentieruimtes. Google blijft zich inzetten voor advertentietransparantie en zorgt ervoor dat advertenties duidelijk te onderscheiden zijn van de organische zoekresultaten.

Kort samengevat

Met de komst van Google AI Overview staat er een grote verandering voor de deur in de manier waarop we zoeken, antwoorden vinden en zelfs winkelen. Hoewel de ervaring van zoeken verandert, blijven de vertrouwde Google Ads advertenties aanwezig. Kortom, de AI-integratie zal ons zoekgedrag efficiënter maken, waarbij de essentie van het platform behouden blijft.

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top