Paginatitel en H1-titel
Binnen een webpagina kunnen er in principe twee soorten hoofdtitels toegevoegd worden; de paginatitel (in html met de <title> tag aangeduid) en een H1-titel (de html <h1> tag). Het zijn beide belangrijke titels die iets over de inhoud van je webpagina vertellen. Maar ze hebben ieder een andere functie en worden, zoals je hierboven kunt zien, binnen de HTML-code van een pagina anders gedefinieerd. Hieronder zullen wij uitleggen wat de twee titels zijn en hoe je ze kunt optimaliseren.
Wat is een paginatitel en hoe belangrijk is deze voor je SEO?
De paginatitel is de titel die in de zoekmachineresultaten en in je browser-tab op de webpagina zelf wordt getoond. Deze wordt in de HTML-code van een pagina gedefinieerd en is, normaal gesproken, niet zichtbaar in de teksten van de webpagina zelf. De invulling van deze titel wordt in een CMS (bij bijvoorbeeld Wordpress of Joomla) vaak in combinatie met de Meta Description vastgelegd. Zoek je deze invoervelden dan staan ze vaak in een tab of extensie met de naam “SEO” (Zoekmachine-optimalisatie) bij het artikel of menu-item. Dat is niet voor niks zo, omdat deze beschrijvingen definiëren hoe je pagina in de zoekmachine-resultaten wordt weergegeven.
Hoe optimaliseer ik mijn paginatitel?
Enkele praktische tips voor de invulling van je paginatitels:
- Voeg aan iedere pagina een unieke titel toe die duidelijk overeenkomt met de inhoud van je webpagina.
- Voeg waar mogelijk de belangrijkste trefwoorden (zoekwoorden) van de webpagina toe in het begin van de titel-tag.
- Het is een goede gewoonte om je merknaam aan al je paginatitels toe te voegen. Je kunt de merknaam het beste toevoegen aan het einde van de titel (sommige CMS-systemen doen dit trouwens automatisch). Bij je startpagina kan je de merknaam aan het begin van de titel plaatsen.
- Gebruik voor zoekmachines een titel-tag die niet langer is dan 60 tekens waardoor hij in het Google zoekresultatenoverzicht past. Een langere titel zal door Google aangepast of afgebroken worden waardoor hij mogelijk niet fraai toont. Dus houd je aan deze maximale lengte.
Wat is een H1-titel en waarom is deze belangrijk?
In tegenstelling tot de paginatitel wordt de H1-titel alleen bovenaan je webpagina geplaatst en weergegeven. Deze titel, gedefinieerd door de html <h1> tag, is dus belangrijk in de paginaweergave zelf. Naast de ‘Heading‘ H1-titel kan je in een webpagina ook nog H2, H3, H4 en zelfs een H5 of H6 definiëren voor koppen en subkoppen. Een indeling met dergelijke koppen verduidelijkt de structuur voor de lezer en geeft zoekmachines ook zicht op de opbouw van je tekst.
Praktische tips voor de invulling van je H1- en overige Heading-tags:
- Op iedere webpagina mag maar één H1-tag gedefinieerd zijn.
- Bij het gebruik van meerdere koppen moeten deze hiërarchisch geplaatst worden. D.w.z. eerst de H1, dan H2s, dan H3s, enz.
- Koppen moeten uw doel-zoekwoorden om zowel gebruikers als zoekmachines te helpen om te begrijpen waar de onderliggende tekst over gaat.
- Koppen moeten correct zijn opgemaakt, d.w.z. de H1-tags moeten een groter letterformaat hebben dan H2 en H3-tags.
Moet ik beide titels definiëren?
Zowel de paginatitel als de H1-titel beschrijven het onderwerp en de inhoud van je webpagina. Waarom zijn dan beide nodig en is de definitie van één titel-tag op je webpagina niet genoeg?
Beide titel-tags zijn nodig omdat ze op verschillende plaatsen aan de gebruikers en zoekmachines worden getoond. Laten we de tags even vergelijken waarbij wij je inzicht geven in hun functie en toepassing.
Vergelijking: | Paginatitel-tag | H1-titel-tag |
---|---|---|
Weergave van Tag |
Het is de Blauwe link in het zoekmachineresultaat en hij staat bovenaan in de pagina-tab van je browser. Tevens wordt hij vermeld in de Social Media plaatsingen met de koppelingen naar je webpagina. |
Als de hoofdtitel in je webpagina. |
Lengte van Tag | De aanbevolen lengte van de title-tag is 50 tot 60 tekens op basis van zichtbare tekens in het zoekmachine resultaat. |
Geen specifieke aanbeveling, maar toch mag je H1- titel niet te lang zijn. Je kunt deze ook beperken tot 60 tekens, zoals de paginatitel-tag. |
Rankingfactor voor zoekmachines | De title-tag is één van de belangrijkste rankingsfactoren in resultaten van zoekmachines zoals Google. | Een juiste invulling van de H1-titel en overige ‘Heading’-tags zijn belangrijk voor de ervaring op de pagina zelf. Zoekmachines zoals Google beoordelen deze ervaring en het kan je paginaranking beïnvloeden. |
Gebruikerservaring en gekoppelde actie | De paginatitel-tag moet relevant en opvallend zijn om gebruiker uit te nodigen op de link in de zoekresultaten te klikken. |
De Heading-tags helpen om je webpagina overzichtelijk te maken. Is je indeling goed dan zal een gebruiker eerder geneigd zijn om je gehele pagina te lezen. Hiermee verhoog je de retentietijd en zorg je dat het aantal conversies ( acties vanuit de pagina) stijgt. |
Mogen de paginatitel en H1-titel hetzelfde zijn?
Zoals je in de tabel kan zien hebben beide titels een andere functie. Bij voorkeur maak je de paginatitel en H1-titel dus anders. Hiermee stem je ze maximaal af op hun doel. Zo kan je bijvoorbeeld een paginatitel aan het eind van je merknaam voorzien terwijl je dit in een H1-titel niet zo gauw zou doen.
Een voorbeeld:
Voorbeeld paginatitel – Ontdek het product XYZ, met ABC | Merknaam"
Voorbeeld H1-titel – “Product XYZ, met de functies ABC”
Je ziet dat de paginatitel meer geschreven wordt op een ‘Call to Action’ die oproep om op een zoekresultaat te klikken. Terwijl de paginatitel meer beschrijvend is en je over de inhoud van de pagina informeert.
Meer informatie?
De paginatitel en H1-titel hebben dus ieder een andere functie. Schrijf ze dus gericht op de toepassing en gebruik de praktische tips zoals hierboven vermeld. Dan verkrijg je een optimale weergave en resultaat voor zowel de bezoeker als voor zoekmachines. Wil je assistentie bij het schrijven en inregelen van de pagina- en H1-titels? Neem dan contact met ons op via de button aan de rechterkant van de pagina.