Sta je wel eens stil bij de identiteit van je bedrijf? Hoe zien opdrachtgevers en potentiële klanten jullie identiteit? De bedrijfsidentiteit en het directe gevoel wat mensen erbij krijgen kan belangrijk zijn bij een eerste kennismaking. Er is niet voor niets het gezegde “Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken”.  

De bedrijfsidentiteit, waar bestaat deze uit?

De Identiteit kun je eigenlijk zien als je bedrijfs-DNA. Het is de basis van waaruit gecommuniceerd wordt. Hier creëer je de waarneming en beleving van het bedrijf. Een bedrijfsidentiteit omvat veel elementen. Niet alleen visuele elementen, zoals het bedrijfslogo en je huisstijl, maar ook de tone of voice waarmee jouw organisatie communiceert.

 

Een identiteit maakt je herkenbaar in de markt en zorgt voor onderscheid van je concurrentie. Maar het zorgt ook intern voor een beleving die het contact met je klanten positief kan beïnvloeden. Een sterke bedrijfsidentiteit komt altijd voort uit duidelijke doelstellingen en hangt nauw samen met de marketingstrategie.

 

Emogy blog bedrijfsidentiteit infographic

Startpunt in de ontwikkeling van bedrijfsidentiteit

In de ontwikkeling of eventuele herdefinitie van de identiteit is het praktisch om je bedrijf als een “merk” te gaan zien. Een merk dat staat voor alle activiteiten van jouw organisatie. Allereerst dient de merkidentiteit vastgelegd te worden, met een definitie van een merkvisie, merkmissie en de merkwaarden. Eigenlijk leg je vast hoe je het bedrijf “als persoon” zou willen zien. Daarna is het belangrijk om te weten wat jouw organisatie, met haar producten of diensten, van de concurrentie laat onderscheiden. Hiervoor moeten je concurrenten, de markt en de unieke kenmerken van de producten of diensten nader geanalyseerd worden. Vaak weet je er al veel van, maar het is goed om er eens op een gestructureerde wijze naar te kijken. Daarnaast moeten ook de doelgroepen en de essentie van de verschillende boodschappen worden vastgelegd. Waarschijnlijk vraag je je nu af hoe je bovenvermelde stappen kunt doorlopen? De Emogy Disc Analyse helpt je verder.

 

De Emogy Disc Analyse

Om je te helpen hebben wij de Emogy Disc Analyse™ ontwikkeld. Een praktische tool waarmee merken, B2B markten en de concurrentie geanalyseerd worden. De analyse, bestaande uit meerdere deelanalyses, geeft duidelijke inzichten van waaruit de bedrijfsidentiteit, maar ook marketingstrategie, kan worden vastgelegd. 

 

Emogy disc analyse

 

Waar bestaat de Emogy Disc Analyse uit?

De analyse bestaat uit de volgende acht fases:

  • Merkanalyse, met o.a. vaststelling van de merkstructuur, visie, missie en kernwaarden;
  • Analyse van de doelgroep-targeting;
  • Doorgronden van de huidige concurrentie communicatie;
  • Analyse van de marktontwikkelingen & de customer journey;
  • Definitie van de unieke kenmerken van de producten of diensten;
  • Analyse vanuit het klantenperspectief: what’s in it for me?;
  • Definitie van “Wat koopt de klant nu echt?”;
  • Vaststellen van de buitengewone kenmerken van de boodschap.

 

De laatste stap – het vastleggen van de bedrijfsidentiteit

De eenvoudigste manier is om de identiteit vast te leggen is in een huisstijlhandboek, ook wel corporate identity guide genoemd. In een dergelijk document worden o.a. de merkvisie, merkmissie en merkwaarden beschreven die vanuit de Disc Analyse zijn bepaald. Het document beschrijft de tone of voice in de communicatie, het gebruik van kleuren en logo’s, de toepassing van afbeeldingen en algehele uiterlijke kenmerken van de communicatieproducten. Afhankelijk van de grootte van de organisatie kan het zinvol zijn om meer parameters in het document te definiëren, waaronder de richtlijnen voor de communicatie vanuit medewerkers, zoals telefoongespreken en brieven, maar ook de interne communicatie.

Samengevat – de creatie van een sterke bedrijfsidentiteit

Om een sterke bedrijfsidentiteit te creëren zijn er in de basis drie dingen nodig. Allereerst duidelijke bedrijfsdoelstellingen. Als tweede gestructureerde analyses die de input vormen voor een te volgen marketingstrategie. En als derde een document, “Het huisstijlhandboek” waarin de bedrijfsidentiteit wordt vastgelegd en uitgewerkt. Als deze items er zijn is het tijd om invulling te geven aan de “nieuwe” identiteit met communicatieproducten, directe uitingen en de visuele vormgeving. Als je vordert in het proces is het belangrijk om de identiteit te gaan bewaken. Daarbij kan het huisstijlhandboek de nodige ondersteuning bieden.

 

Emogy helpt bedrijven bij de creatie van een sterke identiteit. Wij kunnen het gehele traject begeleiden en uitvoeren, maar natuurlijk zijn wij je ook van dienst met deelproducten zoals de Emogy Disc Analyse of een huisstijlhandboek. Ook helpen wij als full-service marketing- en reclamebureau met de creatie van de uiteindelijke communicatieproducten.

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top