Het LinkedIn algoritme
Een algoritme is een systeem dat probeert te begrijpen wat jij als persoon interessant vindt en wat jij wilt zien in jouw tijdlijn. Waar wordt dit op gebaseerd? Onder andere op de interactie die je krijgt op je post. De eerste uren na publicatie zijn het belangrijkst. Likes, reacties en reposts geven aan dat je netwerk geïnteresseerd lijkt en dan zorgt het algoritme ervoor dat meer mensen uit je netwerk je post zien.
SSI score
Een andere factor binnen het LinkedIn algoritme is jouw SSI (Social Selling Index) score. Dit is een getal tussen de 0 en 100 wat de kwaliteit van jouw LinkedIngebruik impliceert. Via deze link kun je jouw SSI zien. Als je al bent ingelogd op je LinkedIn account krijg je meteen jouw score te zien. Er zijn verschillende manieren om deze te verhogen:
- Zorg dat je een ‘deskundig’ profiel hebt door een aantal aangegeven onderdelen toe te voegen aan je profielpagina.
- Ontvang vaardigheidsaanbevelingen van 1e-graads verbindingen.
- Plaats longposts, dit zijn een soort microblogs.
- Log dagelijks in.
- Gebruik de zoekoptie.
- Bekijk andere profielen (van derdegraads connecties).
- Reageer, deel en like content van andere LinkedInleden.
- Word lid van LinkedIngroepen.
- Link naar zo veel mogelijk leden, zowel hoge en lage functies als buiten en binnen je netwerk.
- Maak meer gebruik van berichten met een tekst en foto dan een link naar een externe website. Dit heeft te maken met de ‘dwelltime’, oftewel de verblijfstijd.
- Als je iemand tagt zorg er dan voor dat diegene liket of reageert.
- Gebruik drie tot vijf hashtags
- Plaats 1 tot 3 berichten per week met minimaal 18 uur ertussen.
- Bewerk je post niet in de eerste tien minuten na publicatie.
- Plaats een comment onder je eigen post nadat een paar anderen dat al gedaan hebben.
LinkedIn Sales Navigator
Met LinkedIn Sales Navigator kun je klantrelaties bevorderen. Binnen deze betaalde optie van LinkedIn kun je de leadbuilder-tool gebruiken om potentiële leads te vinden. Het heeft een geavanceerde functie waarmee je filters op jouw zoekopdrachten kunt toepassen. Denk aan bedrijf, branche, leeftijd, bedrijfsgrootte, functie, locatie of titel. Na het sorteren kun je een lead-lijst opslaan en deze is alleen zichtbaar voor jou. Met deze mensen zou je nu contact kunnen opnemen.
Nog een andere handige applicatie is Shield. Deze biedt:
- Een opsomming van welke berichten het beste presteren.
- Een woordwolk met jouw meest gebruikte woorden.
- Een frequentiekaart met hoe vaak jij post.
- Een overzicht van wie van jouw team het meest actief is.
- Een inschatting van wat je verdient met organische content.
LinkedIn bereik vergroten
LinkedIn is dus het beste social media platform voor B2B toepassing en het converteren van bezoekers naar leads, beter dan bij X (Twitter) of Facebook. Om met jouw LinkedIn bericht zo veel mogelijk leden te bereiken moet je inspelen op het algoritme. Dit doe je door interactie te creëren en je SSI score zo veel mogelijk te verhogen. Verder zijn er handige tools om meer inzicht te krijgen in klantrelaties en statistieken van jouw geplaatste berichten.
Extra ondersteuning nodig bij jouw online marketingstrategie? Neem dan contact met ons op.