Social media inzetten voor B2B

Social media is overal. Je kan er bijna niet meer omheen en waarom zou je ook? Toch blijft het lastig om de boodschap van je bedrijf goed te laten uitkomen via social media. Vooral in de B2B markt, maar hierbij gaan wij je helpen. In dit artikel leggen wij uit waarom social media een grote aanwinst kan zijn voor je bedrijf.

Succesfactoren

Wat zijn de succesfactoren voor een effectieve social media communicatie? Hieronder lopen wij ze 1 voor 1 met je door.

 

1. Wees actief

Wanneer je regelmatig berichten post, geeft dit positieve resultaten. Je blijft in het geheugen van de klant zitten, doordat je meer zichtbaar bent. Maar ook zoekmachines, zoals Google, pikken deze signalen op. Je hebt een hoger bereik, wat zorgt voor meer traffic naar je website.

 

2. Creëer engagement

Met engagement kun je meten hoe betrokken je volgers zijn. Hoe hoger het engagement, hoe meer betrokken volgers. Je wilt dat je volgers zich betrokken voelen bij jouw bedrijf, zodat ze klant worden en/of klant blijven.

 

Engagement creëren via social media in een B2B omgeving.

3. Wees creatief

Hoe creatiever je content is vormgegeven, hoe meer je opvalt. Daarbij is het ook belangrijk dat je content uniek is en dat je daardoor de aandacht van je doelgroep trekt.
Een voorbeeld van unieke content zijn inhakers. Dit zijn (grappige) inspelingen op de actualiteit. Deze kun je gemakkelijk inplannen, doordat er gebeurtenissen zijn die elk jaar terugkomen. Wanneer je wilt inspelen op het nieuws, is het belangrijk dat je snel bent met de content anders kan je de plank misslaan.

 

B2B actie of campagne via social media

4. Communiceer consistent

Consistentie verkrijg je door bepaalde kenmerken steeds terug te laten komen. De content wordt daardoor herkenbaar voor je volgers. Een manier om ervoor te zorgen dat je content herkenbaar is, is om het in een vaste huisstijl te plaatsen. Wanneer je iets post, weten je volgers dan meteen dat het van jouw bedrijf afkomstig is en zullen ze dit ook uit duizenden herkennen. Wanneer je content niet herkenbaar is, zullen je volgers eerder doorscrollen.  

B2B communicatie via social media

Welke platformen?

Dan is er nog de vraag welke platformen je het best kunt gebruiken en het meest passen bij je bedrijf. Er zijn er zoveel met elk een ander doel. Hieronder benoemen we de bekendste socialmediaplatformen en hun voornaamste functies.

 

1. LinkedIn

LinkedIn is het zakelijk socialmediaplatform waar je al je informatie over je bedrijf kwijt kan. Ook is het heel geschikt voor het verspreiden van kennis. Je kunt hier onder andere artikelen en onderzoeken verspreiden.

LinkedIn als social media kanaal in een B2B omgeving

 

2. Facebook

Facebook is het grootste socialmediaplatform ter wereld dat heel geschikt is om gericht te targetten, waardoor je nieuwe volgers, meer bereik en nieuwe leads kan genereren. Daarnaast is het ook, in de zakelijke sfeer, een ideaal platform om vacatures op te plaatsen.

Facebook als social media kanaal in een B2B omgeving

 

3. Instagram

Instagram is het platform waar je je mooiste beelden op tentoon kan stellen.

Ook is dit platform geschikt om de persoonlijke kant van je bedrijf te laten zien. Dit kan door bijvoorbeeld foto’s en video’s van werknemers te plaatsen. Heb je een mooi product of project? Toon deze dan op Instagram.

 

4. YouTube

YouTube is ideaal voor het plaatsen van zakelijke en commerciële video’s. Dit kunnen product uitlegvideo’s zijn, tips en tricks over bepaalde onderwerpen en ook kun je hier een advertentie video plaatsen over je bedrijf. Tegenwoordig kun je op elk platform video’s posten, maar een groot voordeel van YouTube is dat het de op een na grootste zoekmachine naast Google is en dat je video’s veel langer vindbaar zijn. Een plaatsing op YouTube kan er ook voor zorgen dat je video direct in de Google zoekresultaten zichtbaar wordt. De onderstaande animatie video laat (potentiele) klanten ontdekken waarom er voor het Dertec product gekozen moet worden.

 

5. Twitter

Twitter is het platform dat draait om actuele onderwerpen. Hierop kun je veel nieuws en informatie over je bedrijf delen. Het staat erom bekend dat je in een maximum van 140 tekens je boodschap naar buiten moet brengen. Het is dus essentieel dat je je boodschap zo beknopt mogelijk houdt.

 

6. Pinterest

Pinterest is het platform waarbij je je portfolio op visuele wijze tentoon kan stellen. Wanneer jouw post er visueel aantrekkelijk uitziet, zal deze vaker worden bekeken en dit heeft een positief effect op de SEO van je bedrijf. Een voorbeeld van een bedrijf die Pinterest op de juiste manier inzet is Derako International B.V.

 

Pinterest inzetten voor B2B communicatie op social media.

 

Meer informatie?

Meer informatie over het toepassen van social media in een B2B omgeving of assistentie bij het opzetten of invullen van je social media? Neem contact met ons op.

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top