wat is linkbuildingLinkbuilding is onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en is een manier om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Maar wat is linkbuilding nu precies? En hoe werkt het? Wij leggen je het graag uit.
 

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van relevante links naar jouw websitepagina’s. Er wordt onderscheid gemaakt tussen interne en externe linkbuilding. 
 

Interne linkbuilding

Bij interne linkbuilding verwijzen links binnen je website naar de relevante pagina’s. Deze manier van linkbuilding heeft een tweezijdig doel:
1. Via de links navigeren bezoekers eenvoudig door je website en vinden ze snel gerelateerde pagina’s.
2. Met interne linkbuilding kan je meer waarde toekennen aan bepaalde pagina’s. Zoekmachines, zoals Google, kennen namelijk een hogere pagina-autoriteit toe aan pagina’s die veel gelinkt worden. Een hogere autoriteit zorgt er weer voor dat pagina’s betere zichtbaar zullen zijn in de zoekresultaten. Vind je bijvoorbeeld een bepaalde product- of nieuwspagina erg belangrijk, plaats er dan veel linkjes naartoe. 
 

Externe linkbuilding

Bij externe linkbuilding laat je externe links (backlinks) vanuit relevante websites naar jouw website-pagina’s verwijzen. Een belangrijk doel kan hierbij zijn om de pagina-autoriteit je van je pagina’s te verhogen waarmee ze beter zichtbaar worden in de zoekresultaten.
 
Belangrijk is dat je bij het maken van deze links niet zo zeer op de kwantiteit let maar vooral op de kwaliteit. Hoe beter de kwaliteit van een link, des te waardevoller deze is voor zoekmachines. Met kwaliteit wordt de relevantie van de link bedoeld. Met andere woorden staat de link in een voor het onderwerp relevant artikel en verwijst hij naar een pagina van jou die meer informatie over dit onderwerp biedt? Daarnaast speelt ook de autoriteit van het verwijzend domein een rol. Hoe hoger de autoriteit van een domein (DA) des te meer ranking-kracht er naar jouw website wordt overgedragen. Een externe link op Nu.nl is voor Google bijvoorbeeld veel waardevoller dan een externe link op startpagina website, waar veel bedrijven tegen betaling vermeld zijn en waar weinig relevante content wordt getoond. 
 

link building

Waarom linkbuilding?

Zoals eerder gezegd is een belangrijk doel van linkbuilding om de ranking-positie van jouw website binnen zoekresultaten, van bijvoorbeeld Google, te verhogen. Hoe hoger je positie, des te meer bezoekers je kunt verwachten. Een ranking-positie op de eerste pagina is hierbij van groot belang. Veel mensen kijken immer niet verder dan de eerste pagina in de zoekresultaten.
 
Ook zorgen backlinks op externe websites ervoor dat bezoekers via een externe site naar jouw website navigeren. Bezoekers vinden jouw website dus niet alleen via zoekmachines, maar ook vanuit verwijzingen. 
 

Hoe genereer je backlinks?

 
Er zijn verschillende manieren om backlinks te verkrijgen. De meest voorkomende mogelijkheden worden hieronder uitgelegd.
 
1. Organisch – pull strategie
Door constant relevante content te plaatsen op je website, kan je gezien worden als expert op jouw vakgebied waardoor anderen naar jouw website gaan verwijzen. Het organisch verkrijgen van backlinks is voor de lange termijn het meest interessant omdat de links uit ware interesse worden gecreëerd, veel relevantie hebben en er geen extra kosten gemaakt worden. 
 
2. Organisch – push strategie
Je gaat op zoek naar externe websites waar je over jouw producten en diensten artikelen kan publiceren. Zoek vooral website uit die relevant zijn in jouw vakgebied zodat de linkjes meer waarde krijgen door hun relevantie. Lever content aan met meerdere links naar je websitepagina’s of publiceer zelf op externe portalen en nieuwswebsites en creëer de linkjes in jouw artikel. Geef waar mogelijk ook een ‘Title-tag’ mee aan de linkjes. Hiermee worden ze nog waardevoller.
 
3. Links kopen
Veruit de snelste manier om backlinks te genereren is door ze te kopen. Wees echter op je hoedde. Sommige links worden door zoekmachine duidelijk als een gekochte links gezien. Dit kan onder ander door de tag ‘Nofollow’ die aan veel gekochte links wordt toegekend. Als de tag actief is wordt er totaal geen rankingkracht met de link meegegeven naar jouw website. Er zijn extensies op het internet beschikbaar waarmee de aanwezigheid van deze tag kan worden gecontroleerd. Voordat je links inkoopt of gekochte artikelen laat plaatsen is het dus belangrijk om te controleren of de tag gehanteerd wordt. Tevens is het verstandig om de domein autoriteit (DA) van een externe website te controleren. Het zou immers zonde zijn als je veel geld besteed aan een websitepublicatie die niet substantieel bijdraagt aan je zichtbaarheid en ranking.
 

Assistentie bij je linkbuilding?

 
Emogy kan je helpen met praktische analyses waarmee je de juiste websites vindt die helpen in je linkbuildingstrategie. Wij analyseren links van je concurrenten, bepalen de domein autoriteit van de website en kunnen zien of de ‘Nofollow’ tag wordt gebruik. Daarnaast schrijven wij sterke SEO-teksten en verzorgen wij, waar gewenst, de publicatie. 
 
Meer weten? Neem contact met ons op via de button aan de rechterkant van de pagina.

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top