impact spraakopdrachten seo
In de digitale marketing, verandert alles voortdurend. Een van de opvallendste trends van de afgelopen jaren is de opkomst van spraakzoekopdrachten, ook bekend als ‘Voice search’. Misschien gebruik je het al, of is het inmiddels een alledaags verschijnsel geworden. Met virtuele assistenten zoals Google Assistant, Siri en Amazon Alexa kunnen we nog makkelijker informatie opvragen, en taken laten uitvoeren door tegen een apparaat te praten. Dit heeft ook impact op zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel duiken we dieper in voice search en bespreken we hoe je effectief op deze trend kan reageren.

 
Wat zijn voice search opdrachten?

'Voice search' of gesproken zoekopdrachten zijn commando's die worden gegeven via stemherkenning, waarmee je kunt zoeken, navigeren en herinneringen kunt instellen. Je kunt ze thuis, op kantoor maar ook in je auto gebruiken en hiervoor slimme assistenten, smartphones of computers gebruiken.

Er zijn steeds meer verbeteringen in spraakherkenningstechnologie. Maar wat is de relatie tussen spraakgestuurde zoekopdrachten in Google en jouw
zoekmachineoptimalisatie (SEO)?

 
Impact voice search op SEO
  1. Lengte

    Een van de grootste verschillen tussen getypte zoekopdrachten en spraakzoekopdrachten is de lengte. Bij spraakgestuurde zoekopdrachten hebben gebruikers sneller de neiging om volledige zinnen en natuurlijke taal te gebruiken.

    Zorg dat je content in natuurlijke, gespreksvormige taal is geschreven. Antwoord op vragen die je doelgroep zou kunnen stellen en bied uitgebreide informatie.

  2. Lokaal grote invloed
    Bij voice search ligt er een sterke lokale focus. Het is gebleken dat voice search gebruikers vaak vragen naar lokale restaurant, winkels, of diensten in hun directe omgeving.

    Zelfs als B2B-bedrijf zonder sterke lokale focus, is het van belang om je Google Mijn Bedrijf-profiel volledig in te vullen en te optimaliseren. Hierdoor vergroot je je kansen om in zoekresultaten te verschijnen.
     
  3. Featured snippets/Position zero

    Ken je het blok bovenaan een zoekresultatenpagina waar direct antwoord wordt gegeven op jouw vraag? Dit heet een featured snippet of position zero. Dit is een hele belangrijke bron waar veel spraakgestuurde assisten hun informatie vandaan halen.


    Een voorbeeld hiervan is de zoekopdracht 'wat is een statische menger'. Voor deze zoekopdracht hebben wij bij onze opdrachtgever PRIMIX specifieke content ontwikkeld. Zo'n gedetailleerd antwoord op een vraag is ideaal om als spraakantwoord te fungeren. Streef er dus naar om deze positie te verkrijgen door zo gedetailleerd mogelijk een bepaalde zoekvraag te beantwoorden.

    voorbeeld featured snippet

Spraakgestuurde zoekopdrachten veranderen SEO 

Het gebruik van spraakgestuurde zoekopdrachten, ook wel bekend als voice search, verschilt op verschillende manieren van getypte zoekopdrachten. Deze opkomende trend heeft aanzienlijke gevolgen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO), zowel in Nederland als wereldwijd.

Wil je extra ondersteuning om je ranking bij zoekmachines te verbeteren en content te ontwikkelen die is geoptimaliseerd voor bijvoorbeeld 'featured snippets'? Neem dan contact met ons op.

 

Pand reclamebureau Emogy

Meer Informatie?

Meer weten over dit onderwerp? Of ook toe aan een volgende stap in jouw B2B communicatie?

Top